bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

SMARTFONY W SZKOLE. RAPORT Strona 53 Obraz 0001

Smartfon w szkole nie taki groźny, jak go malują

Uczniowie lubią lekcje, na których kreatywnie korzysta się ze smartfonów, i znają podstawowe zagrożenia związane z technologiami mobilnymi. Wbrew ogólnemu wyobrażeniu akceptują szkolne obostrzenia związane z ich używaniem, choć mają problem z ich konsekwentnym przestrzeganiem. Więcej
logo1

Pierwsza publikacja polskiego zespołu Path2Integrity

“Uczenie rzetelności naukowej jako dążenie do utopii. Strategie rozwoju kultury rzetelności naukowej na uniwersytetach” to najnowsza publikacja autorstwa ekspertek z Instytutu Badań Edukacyjnych, przygotowana w ramach projektu Path2Integrity. Więcej
Instytut Badań Edukacyjnych

Gry komputerowe w szkołach? Rusza pilotaż programu

Rozwijanie kompetencji cyfrowych w zakresie programowania, bezpiecznego, efektywnego i odpowiedzialnego korzystania z gier komputerowych i wideo – to główne cele pierwszej edycji programu, zainicjowanego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Więcej
nauka1 ico

Wypełnij ankietę i wesprzyj projekt Instytutu Badań Edukacyjnych

Jesteś rodzicem lub specjalistą pracującym z dziećmi o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych? Wypełnij ankietę i wesprzyj jeden z głównych projektów IBE. Więcej
2978476

SIRIUS 2.0: pandemia i edukacja uczniów ze środowsik defaworyzowanych

Wypełnij ankietę i wesprzyj międzynarodowe badanie dotyczące wyzwań przed którymi stają nauczyciele w czasie pandemii koronawirusa. Badanie prowadzone jest w ramach działań europejskiej sieci polityk publicznych w zakresie kształcenia migrantów – SIRIUS 2.0..  Więcej
Instytut Badań Edukacyjnych

Nowy rok szkolny szansą na projekty międzyprzedmiotowe w kształceniu

Od 1 września edukacja wraca do szkół. Ministerstwo Edukacji Narodowej określiło warianty funkcjonowania szkół i placówek w okresie pandemii w sytuacji wystąpienia zakażenia na danym terenie. Nowe wytyczne mają zapewnić bezpieczeństwo uczniów i nauczycieli – to także szansa na realizację projektów międzyprzedmiotowych w szkołach. Więcej

EXCEPT

EXCEPT logo orangefacebooktwitter

Opis projektu

EXCEPT był międzynarodowym, interdyscyplinarnym projektem badawczym, realizowanym w ramach programu HORIZON 2020. Projekt miał na celu dostarczenie informacji na temat szeroko rozumianego wpływu niestabilności i niepewności zatrudnienia, oraz bezrobocia osób młodych na zakres ich wykluczenia społecznego. Badanie miało charakter porównawczy i obejmowało wszystkie kraje Unii Europejskiej oraz Ukrainę. Jako główne wskaźniki wykluczenia społecznego przyjęto zarówno kryteria ekonomiczne - w tym ubóstwo i niski status materialny - jak i aspekty pozaekonomiczne: stan zdrowia i subiektywne samopoczucie osób młodych. Ważnym, analizowanym przez zespół badawczy aspektem była również autonomia osób młodych i ich uniezależnienie od domu rodzinnego.

Główne cele projektu to:

  1. kompleksowa analiza wieloaspektowego wymiaru wykluczenia społecznego młodzieży,
  2. badanie dynamicznego procesu wykluczenia społecznego w kontekście perspektyw dalszego życia,
  3. pozyskanie informacji z punktu widzenia osób młodych zagrożonych wykluczeniem społecznym: samopostrzeganie i strategie radzenia sobie w życiu,
  4. ewaluacja polityk w obszarze wykluczenia społecznego młodzieży,
  5. wskazanie dobrych praktyk i nowych rozwiązań w tym obszarze.

W projekcie wykorzystywane były zarówno metody analizy jakościowej jak i analiza danych ilościowych:

  • Dzięki zastosowaniu wywiadów indywidualnych prowadzonych z młodzieżą w dziewięciu wybranych krajach europejskich, w tym na Ukrainie, przedstawione zostało jak młodzież o niestabilnym zatrudnieniu bądź pozbawiona pracy, postrzega swoje położenie względem innych rówieśników, jak sobie radzi i jak postrzega swoje perspektywy na przyszłość.
  • Wykorzystanie metod analiz danych jednostkowych dla UE-28 pozwoliło na określenie wzajemnych relacji przyczynowo-skutkowych i prześledzenie dynamicznych procesów wykluczenia społecznego młodzieży w różnych kontekstach krajowych.
  • Wywiady eksperckie posłużyły jako narzędzie do oceny efektywności polityk krajowych i unijnych, oraz do stworzenia bazy najlepszych praktyk i dostarczenia propozycji reform i procedur, które mogą pomóc w poprawie sytuacji młodych ludzi, borykających się z niepewnością na rynku pracy.

Celem projektu było również dotarcie do jak największego kręgu odbiorców zainteresowanych problematyką sytuacji osób młodych na rynku pracy oraz wykluczeniem społecznym.

Projekt realizowany był w okresie od 1.05.2015 r. do 30.04.2018 r.

Wyniki badań

Wykluczenie społeczne młodzieży w Europie  |   Pobierz prezentację

Niepewna sytuacja młodzieży na rynku pracy a zdrowie i dobrostan psychiczny  |  Pobierz prezentację

Ekonomiczne konsekwencje wykluczenia i niestabilnej sytuacji na rynku pracy  | Pobierz prezentację

Badania terenowe EXCEPT  | Pobierz prezentację

Wyniki badań EXCEPT w Polsce  | Pobierz Raport 1  |   Pobierz Raport 2

Kontakt

  • Magdalena Rokicka – lider zespołu
  • Małgorzata Kłobuszewska – badacz
  • Marta Palczyńska – badacz
  • Jędrzej Stasiowski – badacz
  • Paweł Kubicki – badacz
  • Beata Grzesiak – koordynator

E-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

logo srodekMIiRmnisw logotyp

 

logo CKE maleore smallgus logo smallptdelogo oskkosio cie small

COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018