logoIBE

banerPL

materiały

 

Raport talis   Praca z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, z klasą, wykorzystanie nowoczesnych technologii – to główne potrzeby szkoleniowe polskich nauczycieli. 94 procent uważa, ze należy uczyć dzieci samodzielnego myślenia, jednak wyróżnia ich lepsza dyscyplina na lekcjach. Tylko w Polsce nauczycieli ocenia wyłącznie dyrektor.

Instytut Badań Edukacyjnych opublikował wyniki Międzynarodowego badania nauczania i uczenia się TALIS 2013. To druga edycja badania organizowanego przez OECD. Badanie umożliwia porównanie opinii nauczycieli i informacji na temat ich pracy oraz ich wpływu na proces uczenia się uczniów.
[Pobierz raport z Międzynarodowego Badania Nauczania i Uczenia się (TALIS 2013), pdf 1MB]

[Animacja prezentująca główne wyniki badania]

ROSE 2014 okadka mala Polscy 15-latkowie mają jeden z najwyższych poziomów kompetencji w Europie, na co wskazują wyniki międzynarodowego badania PISA. To w dużym stopniu zasługa nauczycieli i im też w znacznym stopniu poświęcona jest czwarta już edycja raportu o stanie edukacji – „Liczą się nauczyciele”, który opublikował Instytut Badań Edukacyjnych

Podobnie jak w poprzednich edycjach raport IBE opisuje kierunki zmian w polskiej edukacji, w tym dotyczące wykształcenia Polaków, ich szans na rynku pracy, ich wyborów edukacyjnych.  Stara się też pokazać obraz polskich nauczycieli: dostarcza odpowiedzi m.in. na pytania: co nauczyciele myślą o sobie i swojej pracy?, co inni myślą o nauczycielach?, ile pracują?, jak podnoszą swoje kompetencje? Obszerną cześć raportu stanowią portrety nauczycieli języka polskiego, matematyki, historii, języków obcych oraz nauczycieli przedmiotów przyrodniczych.
[Pobierz raport, pdf 11MB]

 

   

Prezentacje z konferencji

Dzień pierwszy (środa, 25 czerwca 2014)

 

01 Importance of teaching profession P 

Współczesny nauczyciel:
Rola i znaczenie współczesnego nauczyciela

Professor Päivi Atjonen,
University of Eastern Finland

[Pobierz prezentację, pdf 1MB]

02 Talis prezentacja RPiwowarski

Współczesny nauczyciel:
Międzynarodowe Badanie Nauczania i Uczenia się (TALIS) 2013,

prof. dr hab. Rafał Piwowarski,
Zespół Badań Nauczycieli, Instytut Badań Edukacyjnych

[Pobierz prezentację, pdf 1,2MB]

 

KamilaHernik

Współpraca i przywództwo w szkole
Przywództwo szkolne

Kamila Hernik,
Zespół Badań Nauczycieli, Instytut Badań Edukacyjnych

[Pobierz prezentację, pptx 0,5MB]

KarolinaMalinowska

Współpraca i przywództwo w szkole
Relacje w gronie pedagogicznym

Karolina Malinowska,
Zespół Badań Nauczycieli, Instytut Badań Edukacyjnych

[Pobierz prezentację, pdf 0,6MB]

Rozwój kompetencji nauczycieli
Nauczyciel jako profesjonalista

Jadwiga Przewłocka
Zespół Badań Nauczycieli, Instytut Badań Edukacyjnych

[Pobierz prezentację, pdf 1,4MB]

Nauczyciele o swojej pracy i opinie o nauczycielach

Andrzej Wichrowski
Zespół Badań Nauczycieli, Instytut Badań Edukacyjnych

[Pobierz prezentację, pdf 1,4MB]

 

 

Dzień drugi (czwartek, 26 czerwca 2014)

 

 

07 Dyktowanie czy samodzielne myslenie Zasacka-Bordzol

Style pracy nauczycieli
Dyktowanie czy samodzielne myślenie. Dylematy  w pracy dydaktycznej nauczycieli języka polskiego

dr Zofia Zasacka, Piotr Bordzoł
Zespół Dydaktyk Szczegółowych, Instytut Badań Edukacyjnych

[Pobierz prezentację, pdf 0,6MB]

08 Podawac metode czy pomagac w jej odkrywaniu Czajkowska

Style pracy nauczycieli
Podawać metodę czy pomagać w jej odkrywaniu? Rzecz o matematyce.

dr Monika Czajkowska
Zespół Dydaktyk Szczegółowych, Instytut Badań Edukacyjnych

[Pobierz prezentację, pdf 0,3MB]

09 Czy historie trzeba opowiadac Staniszewski Lorenc

Style pracy nauczycieli
Czy historię trzeba opowiadać?

Jacek Staniszewski
Jakub Lorenc
Zespół Dydaktyk Szczegółowych, Instytut Badań Edukacyjnych

[Pobierz prezentację, pdf 1,0MB]

10 Badac czy opowiadac uczac przyrody Grajkowski

Style pracy nauczycieli
Badać czy opowiadać ucząc przyrody?

dr Wojciech Grajkowski
Zespół Dydaktyk Szczegółowych, Instytut Badań Edukacyjnych

[Pobierz prezentację, pdf 0,9MB]

11 Mowic czy rozmawiac uczac jezyka obcego Campfield

Style pracy nauczycieli
Mówić czy rozmawiać ucząc języka obcego?

dr Dorota Campfield
Zespół Dydaktyk Szczegółowych, Instytut Badań Edukacyjnych

[Pobierz prezentację, pdf 0,6MB]

12 ksztalcenie nauczyciel

Kształcenie i rozwój zawodowy nauczycieli

prof. zw. dr hab. Hanna Gulińska
Zakład Dydaktyki Chemii, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

[Pobierz prezentację, pdf 2,2MB]

13 MW oswiata

Nauczyciel przyszłości

Marek Wójcik
Zastępca Dyrektora Związków Powiatów Polskich

[Pobierz prezentację, pdf 0,4MB]

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego