
 

Warszawa, 21.09.2012 r. 

 

Wydawca: INFOR Biznes Sp. z o.o. 

01-042 Warszawa 

ul. Okopowa 58/72  

oraz 

Szanowna Pani Jadwiga Sztabińska 

Redaktor naczelna Dziennika Gazety Prawnej 

 

 Szanowna Pani! 

W imieniu Instytutu Badań Edukacyjnych wzywam do opublikowania sprostowania 

dotyczącego nieprawdziwych informacji, które zawierał artykuł „Szara strefa rządowej 

biurokracji” autorstwa Artura Radwana (opublikowany w „Dzienniku Gazecie Prawnej” 20 

września 2012 r.), w terminie 7 dni od daty otrzymania niniejszego pisma: 

Sprostowanie 

W artykule autorstwa Artura Radwana „Szara strefa rządowej biurokracji” opublikowanym w 

„Dzienniku Gazecie Prawnej” 20 września 2012 r. pod tytułem „Szara strefa rządowej 

biurokracji” znalazły się nieprawdziwe informacje dotyczące Instytutu Badań Edukacyjnych. 

Nie jest prawdą, że Instytut Badań Edukacyjnych podlega Ministerstwu Edukacji Narodowej. 

Instytut jest instytutem badawczym, istniejącym od 1949 r. Posiada odrębną od MEN 

osobowość prawną i nie jest jednostką budżetową. W swych przedsięwzięciach naukowych 

Instytut jako jednostka badawcza jest w pełni samodzielny. 

Nie jest zgodna z prawdą sugestia, że w IBE pracują urzędnicy lub pracownicy MEN i że 

zatrudnienie w instytucie jest związane z redukcją etatów w resorcie edukacji. 13 września 

redaktor Radwan otrzymał z IBE odpowiedź, że żadna osoba zatrudniona w MEN nie pracuje 

dodatkowo w IBE.  

Dostał też informację, że średnia płaca w IBE w sierpniu z wszystkimi dodatkami to 5,6 tys. 

zł. Nie jest więc prawdą, że średnia płaca w IBE wynosi 6,4 tys. zł. 

Uzasadnienie 

 

Autor artykułu sugeruje, że Instytut został utworzony przez MEN celem ukrycia przez resort 

zatrudnienia urzędników wobec kryzysu lub ukrycia wysokich wynagrodzeń. To jest 

nieprawdą. Instytut jest ośrodkiem naukowym z długoletnią tradycją, wykonujemy badania na 

potrzeby rządu, ale z ich wyników mogą korzystać samorządy, pracownicy oświaty, rodzice, 



organizacje pozarządowe i wszyscy obywatele. Instytut realizuje cztery projekty systemowe, 

w ramach których prowadzi ponad 50 badań, zatrudnia więc w większości naukowców.  

Autor otrzymał informację na piśmie, że średnia płaca w IBE ze wszystkimi dodatkami to 

5.646,78 zł. Redaktor spytał nas o planowany budżet płac, który jest wyższy niż 

wykorzystywany. Opublikowanie nieprawdziwej informacji o średniej płacy w IBE w 

wysokości 6,4 tys. zł jest naruszeniem art. 12 ustawy Prawo prasowe. 

Autor tekstu zmanipulował lub pominął informacje otrzymane od IBE lub publicznie dostępne 

na stronie IBE czy Ministerstwa Edukacji Narodowej, by podeprzeć swoją tezę. Konstrukcja 

artykułu  sugeruje, że zarzuty dotyczą wszystkich opisanych w nim instytucji. W ten sposób 

autor poprzez stwierdzenia ogólne sugeruje, że Instytut zatrudnia i płaci bez żadnych 

regulacji opartych na podstawach prawnych, że zatrudnia urzędników z MEN i umożliwia im 

dodatkowe zarobki, wreszcie, że IBE dotyczy zatrudnianie znajomych osób rządzących.  

 

Nieprawdziwe informacje zawarte w artykule „Szara strefa rządowej biurokracji”, uderzyły w 

dobre imię Instytutu Badań Edukacyjnych jako placówki badawczej. Autor tekstu nie dopełnił 

wymogu staranności i rzetelności przy zbieraniu informacji, czym naruszył artykuł 12 ustawy 

Prawo prasowe. 

 

Mając na względzie powyższe wzywam Panią do opublikowania sprostowania jak powyżej. 

 

 

 

 

 

 

 

Wysłano:   

listem poleconym na adres siedziby dziennika przy: 01-042 Warszawa, ul. Okopowa 58/72 

mailem na adres: gp@infor.pl 

mailto:gp@infor.pl

